한동안 정유사들이 공급가를 100원 인하하면서 국내 기름값도 살짝 인하되는가 싶더니만 다시 기름값이 오르고 있는 추세인데요. 이런때 차를 구입할 예정인 국내소비자들은 조금이라도 더 높은 연비를 가진 차에 관심을 가지게 됩니다.


최근에 끝난 2011서울모터쇼 또한 고유가 때문인지 완성차 업체들은 선택이 아닌 필수적으로 하이브리드카 혹은 전기차등의 친환경차를 선보였습니다. 그러나 하이브리드카나 전기차의 경우 정부보조금이 붙더라도 동급 승용차보다 더 비싼게 사실입니다.


오늘 우연히 해외뉴스 검색하닥 쉐보레 비트 즉 우리나라에 판매되는 쉐보레 스파크에 적용될 신형 1000cc 디젤엔진이 GM에서 개발되었다는 뉴스를 접했습니다. 인도시장을 겨냥해서 개발된 엔진이라고 하며 빠르면 올해6월 이후 인도시장에 먼저 첫선을 보인다고 합니다.


연소효율성이 좋은 승용디젤엔진의 경우 실용영역에서 풍부한 토크를 제공하여 전영역에서 동급배기량 가솔린엔진 대비해서 힘이 부족한 느낌이 거의 없고 특히 연비가 좋은게 특징입니다. 현대자동차의 1600cc 엑센트디젤이 리터당 23.5km/l의 연비를 보여주고 있으니 스파크 디젤이 출시되면 우리나라 연비기준으로 리터당30km/l까지 바라볼 수도 있지 않을까? 하는 예상을 해봅니다.


새로 개발된 1000cc 디젤엔진은 3기통입니다. 따라서 진동과 소음 측면에서 기존의 스파크대비 열세일 가능성이 높습니다. 대신 현재 스파크에 적용된 1000cc엔진과 비교시 토크는 월등히 높은 14.3kg.m최대토크가 1750rpm부터 뿜어져 나오며 특히 1200rpm부터 10kg.m의 풍부한 토크를 제공하기 때문에 그만큼 기어비를 낮출수 있습니다.


엔진형식은 DOHC이며 블록재질은 주철이지만 헤드는 알루미늄으로 제작되어 경량화를 실현했습니다. 또한 장수명 타이밍 체인이 적용되었고 밸런스샤프트 적용으로 NVH를 극대화했으며 웨이스트게이트 일체형 터빈이 적용되어 효율성을 높였다고 합니다.


이 엔진은 6월에 인도에서부터 생산된다고 하는데요. 새로운 1000cc 디젤엔진 등장으로 인도자동차시장에서의 쉐보레 라인업을 더욱 단단히 구축할수 있을거라 GM은 기대하고 있다고 합니다.


한국지엠주식회사에서 이 엔진 장착한 스파크 우리나라에도 출시되었으면 하는 바램입니다. 늦었지만 아베오에 1.4L가솔린터보가 적용될 예정이라고 하는데 스파크는 1000cc 디젤로 연비로 소비자들에게 어필했으면 합니다. 올뉴모닝의 경우 올 하반기나 내년 상반기에 110마력 터보가 나올예정이거든요.


아래는 새로운 1000cc 디젤엔진과 관련된 보도자료입니다. 보시고 참조하세요.


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General Motors designs new turbo-diesel engine to be used first in Indian market

* 1.0-liter three-cylinder engine to have best-in-class fuel efficiency and performance for its size

* General Motors Torino Engineering Center development team was supported by GM India Engineering

* Production begins in Talegaon, India in June 2011

* First application to be the Chevrolet Beat for India market

Torino, Italy — A multinational team led by GM’s Torino Engineering Center and supported by engineers from GM India today announced that production of a 1.0-liter three-cylinder diesel engine will start in June 2011. The diesel expertise of the GM’s Torino engineers has resulted in an engine that is expected to enhance GM’s competitiveness in the Indian market.

“The exclusive design leveraged the capabilities of dozens of Torino-based diesel engineers to deliver what is expected to be a leader for its size in performance and fuel efficiency for the Indian market,” said Stefano Caprio, the 1.0-liter engine global program manager and chief engineer. “Contributing to the great fuel economy is an innovative, lightweight three-cylinder design.”

The new compact engine will also be the peak torque leader for its displacement in the Indian market (140 Nm @ 1,750 rpm) and low-end peak torque leader for its displacement worldwide at 100 Nm @ 1,250 rpm.

GM Torino and GM India Engineering collaborated closely to design in specific regional features and content requirements. Features of the engine include an iron block, aluminum DOHC cylinder head, lifetime maintenance-free timing chain, centrifugal blowby separator filter for lower oil consumption, low-noise timing gears, a balancer shaft for state-of-the-art NVH and a precisely sized waste-gated turbocharger.

The 1.0-liter turbo-diesel engine will be manufactured at GM India’s Talegaon plant in Maharashtra and will be launched on the Chevrolet Beat in the second half of 2011.

“GM India President & Managing Director Karl Slym said, “This new state-of-the-art turbo-diesel engine will enhance the competitiveness of our Chevrolet line-up in the Indian market. The addition of diesel options to our portfolio will continue to improve our sales volume and market share,” Slym added.



Read more: http://indianautosblog.com/2011/04/chevrolet-beat-diesel-engine#ixzz1JsxcuwXR

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